I.Тәжірибе туралы ақпарат
Тәжірибенің қалыптасуы мен пайда болу жағдайлары
Бұл тәжірибе Ақмола облысы, Зеренді ауданы М.Ғабдуллин атындағы жалпы білім беретін орта мектеп-гимназиясы пайда болды. Осы мектепте география пәнінің мұғалімі болып, мен 4 жыл жұмыс істеймін. Жұмыс тәжірибем аз болса да, байқағаным оқушылардың жылдан-жылға география сабағына (басқа пәндерге де) қызығушылықтары төмендеп келеді. Өмірімізге Интернет және компьютер сеніммен еніп кетті. Әр оқушының үйінде компьютер бар және кез-келген ақпаратқа қолы жетіп тұр.
Тәжірибе тақырыбын анықтауға география сабақтарында оқушылардың танымдық белсенділік деңгейлерін бақылау және диагностика анықтады.Сауалнама төмендегідей нәтиже көрсетті:
Бұл нәтиже әрине мені қанағаттандырмады.Мұндай жағдайды көріп, оқыту әдістерін өзгерту керектігі мәселесі туындады. Ал бұл мәселені шешу үшін оқушылардың география сабақтарында оқытудың белсенді формаларын, әдіс-тәсілдерін пайдалану қажеттігі және балаларға өздігінен білім алуға мүмкіндік беру.
Педагог өз пәнін үйретіп қана қоймай, жан-жақты дамыған, қабілетті, өзгермелі әлеуметтік жағдайларға бейімделе алатын тұлға тәрбиелеу керек. Осы орайда оқушының өзін-өзі дамытуға, шығармашылық қызметін қалыптастыруға, оқушылардың танымдық қызығушылығын арттыруға ынталандыру керек.
Адамның кез-келген әрекеті белгілі бір мақсатқа көзделеді. Дамыта оқыту бойынша география пәні мұғалімінің негізгі мақсаты – оқушылардың шығармашылық қабілеттіліктерін дамыту. Бұл мақсатқа қол жеткізу үшін көптеген оқыту міндеттеріне қол жеткізу керек: оқытылатын материалдың берік және саналы болуы, оқушылардың өз бетінше білімдерін толықтыра алу, ғылыми-техникалық шешімдерді өмірде жүзеге асыру, сондай-ақ, жоғары оқу орындарына шығармашыл, таңдаған мамандығын сүйіспеншілікпен меңгеретін талапкерлерді дайындау.
Бәрімізге белгілі – оқушылардың танымдық қызығушылықтарының даму деңгейі, тереңдігі және дифференциалдығы әртүрлі, бірдей емес. Пәнге деген қызығушылығы бар оқушылардың үлгерімі де жақсы. Оқытылатын тақырыптарды жеңіл меңгереді. Егер оқушы географияны бір ұнатса, ол басқа оқушыларды да қызықтыра алады. Сондықтан ондай оқушыларды қолдау керек. Сол себептен, менің міндетім география сабақтарында оқушылардың танымдық қабілеттерін дамыту болып табылады. Жоғарыда айтылған барлық мәселелер тәжірибемнің қалыптасуына себепші болды.
.
Тәжірибенің өзектілігі
Қазіргі заманғы педагогикалық ғылымының өзекті мәселелерінің бірі - оқушылардың танымдық қызметтерін жандандыру. Олардың ерекше маңыздылығы – оқу-танымдық іс-әрекет бола отырып, оқу материалын қабылдауға ғана емес, сонымен қатар оқушының танымдық іс-әрекетке көзқарасын қалыптастыруға бағытталғаны. Пәнге танымдық қызығушылықты дамыту оқытудың тиімділігін арттырудың маңызды құралдарының бірі болып табылады. Танымдық қызығушылықты жүйелі түрде нығайтып, дамытып, өз кезегінде танымдық қызығушылық қызмет нәтижелеріне, ойлау, қиял, есте сақтау, сезім процестеріне әсер етеді,олардың әсерімен ерекше белсенділік пен бағыттылықты алады. Қызметтің әмбебап тәсілдерін меңгеру негізінде оқушы тұлғасын дамыту білім берудің әрекеттік парадигмасы болжанады. Оқу-жаттығу процесі оқушы құзыреттілігінің аспаптық негізін құрайтын білім, білік және дағды жүйесін меңгеру ғана емес, жеке тұлғаның даму үдерісі, рухани-адамгершілік және әлеуметтік тәжірибе алу сияқты түсініледі.
Жетекші педагогикалық тәжірибе идеясы
Жетекші педагогикалық тәжірибе идеясы оқу процесіне белсенді оқыту түрлерін кеңінен енгізу арқылы оқушылардың танымдық қызметін белсендіру үшін жағдай жасау болып табылады.
Мектепте білім берудің дамыту бағытын бекіту оқыту әдістемесінің өзгеруіне себеп болды. Бүгінгі күні мұғалімнің міндеті көп жағдайда білім көлемін беру емес, оқушылардың жалпы дамуы, соның ішінде білім алу және меңгеру құралы ретінде жалпы оқу іскерліктерін қалыптастыру болып табылады.
Қазіргі заманғы мектеп білім берудің ақпараттық моделінен ауытқиды және негізгі екпін ақпаратты енжар меңгеруге емес, оны мұғалімнің аузынан алуға емес, интеллектінің өзіндік шығармашылық күшін талап ететін мәселеге белсенді түрде енуге бағытталған. Осының салдарынан мұғалімнің рөлі өзгерді, азайған жоқ, тіпті өсті. Бүгінгі күні мұғалімнен сабақта оқушылардың белсенді танымдық қызметін ұйымдастыру өнері талап етіледі. Менің ойымша, бұл жаңа білімді қарапайым түрде жеткізумен оның игерілуін тексеруге қарағанда әлдеқайда қызықты және күрделі.
Сондықтан өз тәжірибемнің жетекші идеясы келесіде:
Педагогикалық қызметімнің мақсаты - оқушылардың танымдық қызметін дамыту үшін жағдай жасау, сондай-ақ проблеманың өзектілігін ескере отырып, шығармашылық тұлғаны қалыптастыру болып табылады.
Тәжірибе жұмысының ұзақтығы
Менің жұмыс істеп жатқан тәжірибем өзекті және перспективалы деп санаймын, өйткені ол қазіргі заманғы мектептің негізгі қайшылықтарын белгілі бір дәрежеде шешеді. Мәселе бойынша практикалық іс-әрекетті теориямен тығыз байланыстырамын. Сондықтан тәжірибемді жинақтау бойынша әдістемелік жұмысым белгілі бір кезеңдерден өтті:
Мерзімі |
Жұмыс түрі |
1-ші кезең - 2017-2018 о.ж. |
Сауалнама, әңгімелесу, сабақтарға қатысу, сынып жетекшісімен және пән мұғалімдерімен әңгімелесу арқылы оқушылардың нақты дайындық деңгейін зерттеу. |
2-ші кезең - 2018-2019 о.ж. |
Біліктілікті арттыру курстары, педкеңес, өздігінен білім алу, озық педагогикалық тәжірибемен танысу, ӘБ жұмысы, ресми құжаттармен танысу арқылы ғылымдағы мәселенің жағдайын зерттеу. |
3-ші кезең - 2019-2020 о.ж. |
Тәжірибені жинақтау, ерекше ішкі бақылауды ұйымдастыру арқылы практикалық қызметті ұйымдастыру . |
Қазіргі жаңартуды ескере отырып, оқытудың танымдық үрдісінің барысын өзгертуге мүмкіндік беретін, сонымен қатар оқушының өз позициясын да өзгертуге мүмкіндік беретін оқыту формаларын енгізу және тарату, осындай әдіс-тәсілдерді іздеймін.
Тәжірибе ауқымы
Тәжірибе ауқымы оқушылардың танымдық белсенділігін дамыту бойынша мұғалімнің авторлық дидактикалық жүйесімен ұсынылған (тестілеу мен сабақтардың түрлері: семинар, викторина, ойын, конференция). Сонымен қатар, мен жоғары сыныптардағы география сабақтарына арналған оқыту тапсырмаларын әзірледім.
Тәжірибенің теориялық базасы
Менің педагогикалық тәжірибемнің негізінде А. Дистервег, Ю. К. Бабанский, Г. И. Щукина, И. Песталоцци, В. А. Сухомлинскийдің және т. б. көрнекті ғалымдардың педагогикалық идеялары жатыр, ал идеяның табысты болуы - оқыту мен тәрбиелеу үшін оқушылардың танымдық белсенділігін, олардың шығармашылық қабілеттерін дамыту қажет.
Менің педагогикалық тәжірибемнің негізінде А. Дистервег, Ю. К. Бабанский, Г. И. Щукина, И. Песталоцци, В. А. Сухомлинскийдің және т. б. көрнекті педагогтердің педагогикалық идеялары жатыр, олардың идеясы табысты болу - оқыту мен тәрбиелеу үшін оқушылардың танымдық белсенділігін, олардың шығармашылық қабілеттерін дамыту қажет.
Г. И. Щукинаның танымдық қызығушылықтарының даму теориясы, оның моделі келесі кезеңдерден тұрады: дамытушылық жаттығулар және шығармашылық есептерді шешу.
Ю. К. Бабанскийдің ғылыми еңбегі «Заманауи білім беру мектебінде оқытуды ұйымдастыру әдістері мен формалары мазмұнының концепциясы» бөлімінде, пікір мен ұсыныстар табады. Оның ұсыныстарының бірі оқушылардың оқу мотивациясын күшейту, тұлғаның мақсатты түрде және қарқынды дамуы, оның шығармашылық потенциалы болып табылады.
Мектепте оқыту бірлескен қызмет болып табылады, ол оқушыларды ынтымақтастық, шығармашылық дағдыларына үйретуі керек. Бұл мәселе мені тағы да оқытудағы басқа технологиялардың элементтерін біріктіруге мүмкіндік береді: озық оқыту технологиясы, сараланған оқыту технологиясы және т. б. Бірақ, осы технологияларда ең бастысы мұғалім мен оқушылардың бірлескен дамыту іс-әрекеті, өзара түсіністік, барысы мен нәтижесіне жалпы талдау жасау идеясын санаймын. Бұл идеяны іске асыруда мұғалімге оқушылардың сабақта танымдық қызығушылығын дамытуға көмек көрсету мүмкіндігі пайда болады.
Тәжірибе жаңашылдығы
Тәжірибемнің жаңашылдығы - география сабақтарында оқушылардың танымдық қызметін дамытуға бағытталған оқытудың белсенді түрлерін қолдану жүйесін құру болып табылады.
Тәжірибе технологиясы
Көп жылдық тәжірибемнен сабақ түрлі сұрақтар мен пікірлермен аяқтағанда, балалардың қызығушылық мен таңырқауға толы көздерін көрген кезде ғана мұғалім нағыз рахат сезінетінін түсіндім. Сондықтан мұғалім әрдайым ізденіс үстінде болу керек, бұл әрине қиын. Бірақ мұғалімнің жұмысында ең қолайсыздығы, мұғалім сабағын ойластырмай, қателәк жасаған кезде, оқушының танымдық қызметі төмендеп, инерцияға әкеліп соғады.
Пәнге танымдық қызығушылықты дамыту оқытудың тиімділігін арттырудың маңызды құралдарының бірі болып табылады, оны жүйелі түрде нығайтып, дамыта отырып, оның оқуға деген оң көзқарасының негізі болатынына, іс-әрекет нәтижелеріне, ойлау, қиял, есте сақтау, сезімге әсер етеді. Балаларға барлық сөздер таныс емес, бірақ оларда арман туады - әлемді өз көзімен көру. Әрине, аз уақыт ішінде (40 минут) оқушыларға ақпарат беру, білімін тексеру, практикалық дағдыларды дамыту – өте күрделі міндет. Сондықтан мұғалім сабақтың мақсатын қалай дұрыс айқындап, қажетті материалды таңдап алып, оған сәйкес оқыту әдістері мен құралдарын таңдай білсе, оқытудың сапасы да, нәтижелерге қол жеткізуді табыстылығы да байланысты. Сабақта оқушылардың танымдық қызметін ұйымдастыруға мүмкіндік беретін тиімді оқыту формалары мен тәсілдерін таңдау қажет, сонда ғана жоспарланған оқыту нәтижелері сыныпта табысты меңгеріледі.
Мұғалім – оқушы, оқушы – оқушы деңгейінде шығармашылық ынтымақтастықты қамтамасыз ететін іскерлік атмосфераны құру маңызды кезең деп санаймын.
География сабақтарында оқушылардың танымдық белсенділігін дамыту үшін оларға кез-келген ақпарат көздерін (атластарды, әртүрлі авторлардың география оқулықтарын, анықтамалықтарды, Интернет желісін және т.б.) пайдалануға рұқсат етемін. Оқушылар қызыға бастады. Осылайша, олар өз бетінше қосымша білім алуды үйренеді. Географиялықие септерді мен сабақтың кез келген кезеңінде бере аламын, бірақ бұл материалды жалпылау кезінде жақсы. Есептерді шешуді топтарда оқушылармен жүргіземін, өйткені әр оқушының өз білім жүгі бар және осы жерде олар өз білімдерін қолдана алады.
11-сыныпта «Шетелдік Еуропа», «Шетелдік Азия», «Шығыс Еуропа елдері» бөлімдерін зерделегеннен кейін мен оқушыларды ақпарат көздерінен шектеймін, өйткені олар жеткілікті білім көлеміне ие, бірақ атластарды пайдалануға рұқсат етемін және оларға нақты аймақ бойынша тапсырмалар беремін.
10-сыныпта тапырмалар халық, ЭГЖ, ТМД елдерінің шаруашылығы, табиғи ресурстар, өнеркәсіп, ауыл шаруашылығы салалары және т. б. байланысты.
Соңғы уақытта мен тапсырмаларды өзім құрамын, мұнда балаларға қабылдауға ең қиын материалға назар аудару мен үшін маңызды болып табылады. Мысалы, егер оқушылар ел халқының ұлттық құрамы туралы материалды нашар есте сақтаса, онда мен мынадай тапсырма түрін енгіземін (негізінен екі халық тұратын ел: фламандықтар мен валлондар - бұл Бельгия). Менің Оңтүстік - Шығыс Азия елдері туралы да, тапсырмалар дайындадым: Камбоджа - бұл елдің күрделі саяси жағдайы - қысқа мерзім ішінде бірнеше рет басқару формасы өзгергендігі туралы бағдарламалық материалда сирек кездеседі. Оқушылар жауаптарды анықтамалардан табады және есте жақсы сақтайды. Бұл ел оқушыларға мұндай алыс болып есептелмейді. Құрастырған тапсырмаларымның мазмұнында мен әлемнің барлық бұрыштары мен өңірлерін қамтуға тырысамын. Әдетте бес және одан да көп көршілері бар елдерді таңдауға тырысамын. (Қосымша №1)
Тапсырмалармен жұмыс істеудің келесі кезеңі, оқушыларға өздеріне есептер құрастыруды ұсынамын. Оқушыларды топтарға бөлемін және әр топқа бір елден беремін. Оқушылардың алдында әртүрлі ақпарат көздері бар: оқулықтар, анықтамалықтар, статистикалық материалдары бар журналдар, атластар, ұялы телефондар. Оқушылар жақсы бағдар алулары үшін тапсырмалардың үлгілік тақырыптаын беремін:
1. Елдің ЭГЖ ерекшеліктері (ЭГЖ-ның басты белгілері, басқару және ӘАБ нысандары)
2. Табиғи жағдайлар және ресурстар.
3. Халықтың ерекшеліктері (дін, халықтың көбею түрі, тығыздығы және т. б.).
4. Ел шаруашылығының ерекшеліктері (елдің мамандану саласы және т. б.).
5. Сыртқы экономикалық байланыстар.
Мысалы, оқушылардың бір тобына Австрия елін оқуды ұсынамын. Одан әрі оқушылар оның барлық көршілерін жазады, олар Италия, Швейцария, Лихтенштейн, Германия, Чехия, Словакия, Венгрия, Словения. Оқушыла әр елдің ерекшелігін байқайды. Егер Германияны мысал ретінде алсақ, мұнда көптеген ерекшеліктер бар. Бұл ел көптеген көрсеткіштер бойынша көшбасшы болып табылады (әлемнің осы бөлігінде автомобиль шығару, агломерациялар мен иммигранттар және т.б. саны бойынша). Венгрияны алсақ, Егер ЭГЖ алса, елдің теңізге шығатын жолы жоқ, оның астанасы дүниежүзіндегі үлкендігі жағынан екінші болып тұрған өзенінің жағасында тұр. Егер халықты негізге алсақ, бұл финн-угор тобының халқы тұратын ел. Тек финдер ғана шетелдік Еуропа елдерінің осы тілдік тобына жатады (жақын шетелдерді есептемегенде – Эстонияны) немесе халықтың өзіндік атауы – мадьярлар. Бұл тапсырмада ең маңыздысы, оқушылар осы ерекшеліктерді көріп, оларды бөліп көрсете алады, сондай-ақ өздеріне ең қолайлы картаны таңдайды. (Қосымша №2)
Тапсырмаларды орындаған кезде оң нәтижесі көрсетеді – оқушылар карта бойынша жақсы жұмыс жасайды және елдердің ерекшеліктерін есте сақтайды. Сонымен қатар логикалық ойлаулары дамиды, бірақ ең бастысы - олар мұны көңілді және қуана жасайды.
Өз тақырыбым бойынша жұмыс істей отырып, оқытудың белсенді әдістерін қолдану кезінде материалды баяндағанда, сұрақтарға жауап беретін оқушыларды сұрағанда және бағалағанда, өзінің белсенділігі мен дербестігін көрсете отырып, сабақта қарым-қатынастың әдеттегі формаларының өзгеруіне әкеледі деген қорытындыға келді. Тестілеу сабақ, зерттеу сабағы, семинар сабақ, ойын сабағы, КВН-сабақ, викторина - сабақ және т.б. сияқты стандартты емес сабақтарында әрбір оқушыға қатысушы ғана емес сабақты дайындау мен өткізуге, сонымен қатар мұғалім рөлінде қандай да бір кезеңде қатысуға мүмкіндік береді.
Мұндай сабақтар оқу іскерлігін қалыптастырудың ең тиімді жолы болып табылады, өйткені оқушылардың қызметін осындай ұйымдастыру кезінде тек білімді, ептілікті және дағдыларды меңгеру ғана емес, сонымен қатар шығармашылық тәжірибесін жинақтау, бұл тәжірибені басқа оқушыларға беру, бұл ретте білім алу қажеттілігін сезіну, мұғаліммен, құрдастарымен өздерінің оқу іс-әрекеттерін талқылау, олармен ынтымақтастық жүргізіледі.
7-8 сыныптарға келсек, ойын немесе викторина түрінде сабақ өткіземін. Бұл жастағы балалар үшін бұл сабақты өткізудің ең қолайлы түрі, әсіресе материалды жалпылау кезінде (№3,4 қосымша), ал жоғары сыныптарда (9-11) практикалық семинарлар немесе семинар-конференциялар (№5 қосымша). Оқушылар сабақты өткізу үшін өз бетінше баяндамалар немесе презентациялар дайындайды, мұндай әдістер қызығушылықтарын арттырады, дербестікті дамытады.
Сабақтың кез-келген кезеңінде тестілеу өткіземін, бірақ көбінесе белгілі бір тақырыпты (№ 6,7 қосымша) зерделегеннен кейін немесе оқу жылының соңында қорытынды тесттерді (№8,9 қосымша) пайдаланамын. Бұл оқушылардың білімін тексеруге, өзін-өзі бағалауға мүмкіндік береді және мұндай жүйе оқушылардың оқуға деген қызығушылығын арттырады.
Дарынды оқушылармен жұмыста оқушылардың интеллектісін дамытатын, оқушыларды аудандық, облыстық олимпиадаларға қатысуға дайындауға ықпал ететін, танымдық белсенділікті дамытатын мектеп олимпиадаларын өткіземін (№10,11 қосымшалар).
География ғылыми дүниетаным мен жоғары адамгершілікті қалыптастыру, сондай-ақ жастарды өмірге практикалық дайындау бойынша міндеттерді шешуде көрнекті орын алады.
Оқушылардың танымдық қызметін белсенді дамытудағы өзіндік жұмыстардың бір түрі – реферат. Жұмыстың бұл түрі қиындардың бірі болып саналады, себебі жазбаша түрде немесе белгілі бір мәселе бойынша ғылыми еңбек түрінде қысқаша баяндау беріледі. Осы оқыту жүйесін жасы ескеріле отырып саралап түземін, біртіндеп берілген материалдың көлемін көбейтемін, сонымен қатар бұл жұмысты білімі жоғары деңгейдегі оқушылар орындайды.
Инновациялық технологиялардың бірі компьютерлік технология болып табылады. Әрине, компьютер - бұл оқушылардың оқу еңбегін қарқындатуға және олардың танымдық қызметін дамытуға мүмкіндік беретін заманауи оқыту құралы. Осы заманауи оқыту құралдарын табысты енгізу үшін георафия кабинетінде компьютер, интерактивті тақта бар. Сондықтан өз сабақтарымда өз презентацияларымды ғана емес, сонымен қатар оқушылардың әзірлеген презентацияларын көретемін.
Оқытудың жаңа технологиясының дәстүрлі оқытудан айырмашылығы
Географияда дәстүрлі оқыту үдерісі |
Географияны оқытудағы жаңа технологиялар |
Мақсат мазмұнының ерекшелігіне қарай сабақтың әрбір түрі үшін құрастырылады |
Оқушылар қызметінің соңғы нәтижесі арқылы мақсаты анықталады |
Мазмұны: фактілер; теория заңдылықтар; іскерлік |
Мазмұны: фактілер; теория; іскерлік; заңдылық, бағалау, әдіснамалық білімдер |
Оқытуды ұйымдастырудың негізгі түрі- сабақ, көбінесе аралас сабақ |
Оқытуды ұйымдастырудың әртүрлі формалары: сабақтар; практикумдар; семинарлар; кіріктірілген сабақтар; конференциялар |
Білік пен дағдыны бақылау көбінесе ағымды, қорытынды сирек өткізіледі |
Оқытудың нәтижесін міндетті бақылау, әр түрлі (ағымдағы, қорытынды) және түрлі формалар (сынақ, тестілеу, ойын, пресс-конференция және т. б.). Формативті және критериалды бағалау. Өзін-өзі бақылау |
Тәжірибе нәтижелілігі
География бойынша білімді тексеру оқытудың белсенді формалары мен әдістерін енгізу аталған пәнге деген қызығушылықты арттыруға ықпал ететінін көрсетті. Сауалнамалық деректерді талдай отырып, мынадай тұжырымға келдім: оқушылардың география сабақтарында танымдық іс-әрекет деңгейі көтерілді (жоғары-70%, орта-30%). Учащиеся с удовольствием посещают уроки географии.